POGOVOR O JAVNI ŠOLI KOT TEMELJNEM MEHANIZMU SOLIDARNOSTI

Damijan Štefanc, Andreja Hočevar, Nina Zidar Klemenčič in Jaka Klun

7. ITN. festival smo otvorili s pogovorom o javni osnovni šoli kot temeljnemu mehanizmu solidarnosti. Govorili so Damijan Štefanc, Andreja Hočevar, Nina Zidar Klemenčič in Jaka Klun. Delimo nekaj razmislekov, ki so jih podelili s tistimi, ki so prisluhnili.
Andreja Hočevar, FF UL oddelek za pedagogiko in andragogiko: “Javna osnovna šola je določena v Ustavi in državi nalaga obveznost financiranja iz državnega proračuna. Vsi pa vemo, da starše bremenijo številni stroški, povezani z osnovno šolo. Včasih naletimo na argument, da naj se s plačilom stroškov pomaga revnejšim, bogatejši pa si to tako ali tako lahko privoščijo. To zgreši pomen javne osnove šole. Razlike v premoženju naj se korigirajo z davčno zakonodajo, šola pa naj bo prostor enakih izhodišč za vse.”

Damijan Štefanc, FF L oddelek za pedagogiko in andragogiko: “Če kot družba resno mislimo, da je izobraževanje temeljna pravica otroka in naša vrednota, si moramo zastaviti načelno vprašanje, če je legitimno, da se del šolske dejavnosti, del obveznih učnih vsebin izvaja samoplačniško. S tem namreč v izobraževanje uvajamo tržno logiko, ki ne le vzpostavlja razliko med učenci, ampak na sistemski ravni ustvarja homogeno strukturo učencev v posamezni osnovni šoli.”

Nina Zidar Klemenčič: “V programu botrstva na MZP Moste-Polje vidimo, kako diskrecija, ki je dopuščena
šolam, da odločajo, kaj naj bo plačljivo in s kakšno ceno, vpliva na stigmatiziranje otrok, ki živijo v socialno šibkejšem okolju. Dejstvo pa je, da so v stiski zaradi stroškov, povezanih z osnovno šolo, tudi t.i. revni zaposleni, starši na minimalnih plačah, samohranilci in samohranilke. Ko poskušamo karkoli premakniti na sistemski ravni, pa pogosto naletimo na zelo utrjene prakse in mnogotere zasebne interese. O tej temi se na žalost nihče od pristojnih noče pogovarjati.”

Jaka Klun, Inštitut 8. marec: “Po pričevanjih staršev, ki se obračajo na Inštitut 8. marec gre za velike stiske staršev ob nastopu novega šolskega leta, ob kulturnih dnevih, športnih dnevih, valeti … Dejstvo je, da ministrstva teh stroškov ne beležijo, razlikujejo se od šole do šole in učenci so dejansko v neenakih položajih tudi v različnih delih Slovenije.”
Polni idej in zagona so sogovornice in sogovorniki sklenili, da se bo treba za javno osnovno šolo postaviti še
bolj odločno in poseči po pravnih sredstvih.

Dogodek je izveden v sklopu projekta “Za brezplačno javno šolstvo” programa Active citizens fund v Sloveniji

INFORMACIJSKA KARTICA